Google is een grote naam in de digitale branche. Velen van ons (zo niet iedereen) werkt wel met één of meerdere producten van Google. Vaak ook zonder dat we het weten. Onlangs kreeg ik de opmerking dat ik, met mijn Google Adwords certificering, wel alles zou weten van Google. Helaas moest ik die persoon teleurstellen. Ik maak weliswaar gebruik van diverse producten en ken deze ook redelijk, maar het is naar mijn mening onmogelijk om alles te weten van alle producten. Niet alleen omdat het er zoveel zijn, maar ook omdat het enorm dynamisch is en wat vandaag geldt, morgen alweer veranderd is.
Hoe dan ook, bracht het mij op het idee om een blog te schrijven welke Google producten er zoal zijn. Let wel ik benoem niet alle producten, maar wel veel voorkomende. Dit wordt beschreven in meerdere blogs. (Dus hou mijn site en social media in de gaten). Deel 1 gaat over Google producten op Internet en Bedrijf
Internet
Google Chrome
Google Chrome is een browser die je kunt gebruiken voor het surfen op internet. Concurrende browsers zijn bijvoorbeeld Internet Explorer, Safari, Firefox.
Google.nl (.com)
Google.nl is een zoekpagina waarop iemand een zoekterm kan intikken en er vervolgens resultaten verschijnen van diverse sites, social media en adverteerders die aansluiten bij de zoekopdracht. Google.nl is de nederlandse versie, google.com internationaal, en uiteraard bestaat ook google.de .fr etcetera. Bekijk eventueel ook Video Google.nl .
Bedrijf
Adwords
Google Adwords is een product voor het online adverteren voor bedrijven. Als je iets zoekt op Google.nl krijg je zowel online advertenties (SEA) als andere zoekresultaten (SEO). Voor meer informatie hierover kun je doorklikken op DaaromM/ Google Adwords en SEA en SEO.
Een Adwords account aanmaken is gratis. De adverteerder betaalt alleen als er op een advertentie geklikt wordt. Vaak zijn er acties waardoor je ook nog eens aanspraak kunt maken op advertentietegoed. Let wel: Dit kan alleen in de eerste twee weken nadat je het account hebt aangemaakt, het aanvragen van een dergelijk tegoed kan een Google Partner (zoals ik, DaaromM) voor je regelen.
In de afbeelding is de SEA te herkennen aan het gele blokje met Adv
Analytics
Google Analytics maakt het mogelijk het verkeer naar je site te meten en het gedrag op de site (op welke pagina komt men binnen, hoe lang blijft men erop en waar gaan ze naartoe, etcetera). Zodat bedrijven vragen zoals: Wat vindt men wel interessant en wat niet? Wat levert het SEA, SEO en referrals mij op? kunnen beantwoorden. Ook Analytics is een gratis tool.
AdSense
AdSense is in zekere zin het tegenovergestelde van Adwords. Met AdSene geef je andere adverteerders, tegen een vergoeding, de kans om op jouw site (passend binnen jouw huisstijl) te adverteren. Meer informatie hierover op
Google AdSense en Video Google AdSense
Google Mijn Bedrijf
Met Google Mijn Bedrijf kun je je vindbaarheid vergroten (ook geen kosten aan verbonden). Mijn bedrijf staat op de rechterzijde van de pagina met een plattegrond en eventueel een foto. Indien er meerdere bedrijven zijn die aan de zoekterm voldoen staan ze aan de linkerzijde genoemd met A,B, C enzovoort en zijn deze letters op de rechterzijde in de plattegrond terug te vinden. Dit maakt het voor de potentiële klant makkelijk om bedrijven te vinden en d.m.v. foto (of zelfs video) krijg je een indruk van het bedrijf.
De volgende blog over Google Producten gaat over Media en Thuis en op Kantoor.
Pingback: Google Producten – Geografie en Sociaal netwerk (deel 3) – DaaromM!
Pingback: Waarom een referentie geven, waarom een referentie vragen? - DaaromM