Voor adverteren op Google maak je gebruik van Google Ads. Dit is een gratis tool die je kunt aanmaken op basis van je e-mail adres. Maar adverteren op google kan op veel verschillende manieren, verschillende platformen, zoals Google Display Ads. Elk platform heeft zijn eigen mogelijkheden. Afhankelijk van je marketingdoelen en je marketingmogelijkheden kies je een of meer van deze mogelijkheden.
In dit en komende blogs leg ik meer uit over de mogelijkheden per soort advertentie.
Display Ads in een notendop
Display ads kunnen tekst advertenties zijn, beeldadvertenties en soms zelfs video elementen bevatten. Deze advertenties zijn te zien op miljoenen aan google gelieerde websites. Bekend voorbeeld is YouTube, maar ook nu.nl, het lokale online bokkeblaadje en de website van de ‘bakker om de hoek’ (dit kan bijvoorbeeld via Google AdSense). Bij display ads gaat het niet zozeer om de zoektermen, maar meer onderwerp waar men op zoekt, getoonde interesses (cookies) en soms demografische gegevens. Bekende vormen van display ads zijn banners en gmail ads.
Google Ads Display Ads Google Ads Display Gmail ads Google Ads Display Ads op een website
Wanneer Display Ads
Omdat men niet gericht naar iets op zoek is (zoals bij Search) maar men wel vaak aan het oriënteren is, wordt Display veel gebruikt voor Branding en Awareness. Oftewel mensen bewust maken van het bestaan van een product / dienst / bedrijf. De kracht van de herhaling speelt hier een belangrijke rol. Door de diverse targeting opties – bijvoorbeeld eerdere website bezoekers, getoonde interesses, leeftijd, regio, enzovoort – kun je de advertenties gericht tonen aan bepaald publiek. Dat in combinatie met afbeeldingen maken display ads een krachtige tool.
Kosten
Zoals aan het begin vermeld, is de tool Google Ads gratis, het verdienmodel van Google begint bij de advertenties zelf. Bij Display advertenties is het afhankelijk van de strategie die je gebruikt hoe het berekend wordt. Je kunt betalen als kosten per 1.000 impressies (viewable cost per thousand impressions = cpm) of net als bij search kosten per klik (cost per click = cpc).
Voorbereiding
Om je Google Ads zo efficient mogelijk op te zetten moet je voordat je campagnes opzet je zelf een aantal vragen stellen:
- Wat wil ik bereiken?
- Wie wil bereiken?
- Met welke boodschap wil ik ze bereiken?
- Hoe wil ik ze bereiken?
- Wanneer wil ik ze bereiken?
- Waar wil ik ze bereiken?
- Wat wil ik ervoor betalen?
Dit kan per product / dienst anders zijn en ook per product / dienst kun je verschillende fases van interesses (funnel) vaststellen waarvoor elk een andere boodschap, medium gekozen wordt.
Is het de bedoeling vooral meer bekendheid te krijgen, je beeldmerk overal te zien en niet zozeer om meer mensen naar je website te lokken? Dan kan een CPM display strategie erg nuttig zijn al dan niet in combinatie met gerichtere campagnes. Bij cpm betaal je dus per 1.000 vertoningen, maar bij cpc pas als men erop klikt en dus naar je website gaat. De kosten per klik of 1.000 vertoningen kunnen verschillen per moment, dat gebeurt namelijk op basis van veilingen.
Je geeft in de instellingen van een campagne en ad groups aan wat je maximale dagbudget is en wat je maximaal wilt betalen per click of 1.000 vertoningen. Op die manier hou je zelf je budget in de hand. Het kiezen van een passende strategie, indeling en targeting is belangrijk voor het succes van de campagne.
Overigens kun je ook kiezen voor geautomatiseerde biedstrategieën als CPA (cost per acquisition), ROAS (cost per ad spend) en maximize clicks. Veel dingen worden dan voor jou geregeld via machine learning, dat kan erg efficiënt zijn, je hebt wel iets minder greep op specifieke onderdelen. Dat is een afweging die je moet maken en waarmee je kunt experimenteren.
Heb je vragen hierover, laat het me weten.
Contact
Pingback: Google Ads - Shopping Ads - DaaromM! online vindbaar
Pingback: Google Ads - Video Ads - DaaromM! online vindbaar
Pingback: Google Ads - App Ads - DaaromM! online vindbaar