Voor degenen die meer willen weten wat er op de website gebeurd is er de gratis tool Google Analytics. Maar zoals elk online tool is ook deze onderhevig aan vernieuwingen (logisch ook omdat de online markt erg dynamisch is). Zo introduceerde Google eind 2020 de nieuwe Google Analytics 4 (GA4). In dit artikel korte uitleg over de overeenkomsten en de verschillen, oftewel Google Analytics 4 versus Universal Analytics.
Waarvoor gebruik je Google Analytics?
Om het verhaal goed te begrijpen is het belangrijk om te weten waarvoor je Analytics kunt gebruiken. Met Google Analytics kun je onder andere:
- Inzicht krijgen in je (online)bezoekers (hoeveel, wat bekijken ze, hoelang blijven ze, gebruiken ze desktop of mobiel, hoe hebben ze de website gevonden, waar zitten ze geografisch enzovoort)
- Website en inzet media kanalen optimaliseren zodat het beter aansluit bij je potentiële doelgroep.
- Leren van je bezoeker en eventueel producten en/of diensten aanpassen naar behoefte van de (online)bezoekers
De evolutie van Google Analytics
In 2005 was er de Classic Google Analytics, 7 jaar later in 2012 kwam Universal Analytics. In 2020 vonden ze het weer tijd worden voor vernieuwing en introduceerden ze Google Analytics 4. In eerste instantie werd het rustig aan uitgerold, maar Google heeft nu aangegeven dat per juli 2023 Universal Analytics nog wel bestaat, maar geen gegevens meer verzamelt. Oftewel het wordt tijd dat, als je na juli 2023 nog inzicht wil houden in je websitebezoeken, om om te schakelen naar GA4.
Overeenkomsten Universal Analytics (UA) en Google Analytics 4 (GA4)
Het doel is nog altijd hetzelfde: inzicht krijgen in de websitebezoekers t.b.v. optimalisatie van website en marketing. In basis zijn de gegevens dan ook hetzelfde.
Verschil Universal Analytics (UA) en Google Analytics 4 (GA4)
Event based
Het belangrijkste verschil is dat UA gebaseerd is op sessies – het aantal keren dat een website bezocht is – en pageviews – het aantal pagina’s dat bekeken is. GA4 is gebaseerd op events. Een event is een gebeurtenis op de website zoals button clicks, video afspelen, aankoop, enzovoort. In UA kon je dit ook inzien, maar was soms ingewikkeld om goed in te stellen. Het idee erachter is dat het tegenwoordig meer gaat om wat men op de website doet in plaats van dat ze er zijn. Oftewel pageviews en sessions zijn weliswaar nog steeds interessant maar events zijn belangrijker. (Kwantiteit versus kwaliteit.)
Cross device
Daarnaast is het aantal apparaten waarop men tegenwoordig online zit enorm gegroeid. Het is niet alleen maar de computer, maar ook de telefoon, tablet en TV. Dat wil zeggen dat men bijvoorbeeld op het ene apparaat iets ziet, op de ander iets op zoekt en op de derde converteert (bijvoorbeeld een aankoop doet). Dit wordt ook wel de ‘customer journey’ genoemd. Het is interessant om hier inzicht in te krijgen. UA was voornamelijk ingericht op desktop verkeer en minder op de interactie tussen de diverse apparaten. GA4 geeft beter inzicht in deze customer journey.
Machine learning
De technologische ontwikkelingen blijven door gaan en zo ook de machine learning mogelijkheden. GA4 heeft hierdoor meer mogelijkheden voor het geven van inzichten en voorspellingen.
Privacy
Tot slot een niet onbelangrijke in deze tijd. Met alle ontwikkelingen is ook de privacy steeds meer in het gedrang gekomen, waardoor de wetgeving steeds (terecht) strikter is geworden. De bekende cookies zijn erg belangrijk voor de informatie op UA, voor GA4 is het ook nog steeds belangrijk maar in mindere mate.
Waarom Google Analytics 4
Ik kan me voorstellen dat je, als je net UA onder de knie hebt, weet wat je waar moet vinden, dat je niet zit te wachten om over te stappen. Dat geldt voor mij ook. Ondanks de mogelijkheden van GA4 is het af en toe zoeken om te achterhalen wat ik wil weten. Bovendien kunnen sommige dingen, die ik gewend ben, simpelweg niet meer. Toch is mijn advies om hier wel naartoe over stappen. Om de volgende redenen:
- Elke nieuwe tool is wennen, zo ook nu en op termijn geeft GA4 meer relevante informatie dan UA. Daar kun je alleen maar van profiteren.
- Google heeft aangekondigd in juli 2023 te stoppen met data verzamelen op UA. Oftewel of je nu wilt of niet, uiteindelijk zul je over moeten (tenminste als je inzicht willen blijven houden en optimaliseren).
- UA en GA4 kunnen naast elkaar gemeten worden. Het is dus niet of het een of het ander. Gebruik deze periode om in GA4 alvast data te verzamelen zodat je na juli 2023 er net zoveel en zelfs meer uit kunt halen dan nu het geval is.
Hoe weet ik welke Analytics ik heb?
Het is op verschillende manieren te zien. Bijvoorbeeld bij UA heb je in de adminpage 3 kolommen: Account, Property en View. Bij GA4 zie je er 2: Account en Property. Daarnaast is de navigatie aan de linkerzijde een direct herkenbaar verschil (zie hieronder)
Hoe zet ik Google Analytics 4 aan?
Als je in Analytics zit wijst het zich vanzelf. Aangezien Google wil je dat je overstapt geven ze op diverse plekken de mogelijkheid om het in te stellen, zoals middels een melding bovenin de balk.
Daarnaast heb je op de Adminpage in de middelse kolom (property) de GA4 set up Assistant
Als je op de blauwe button Let’s go klikt in de melding of op GA4 Setup Assistant bij Property kom je uit op:
Vervolgens klik je op de blauwe button Get Started en Google helpt je stap voor stap met het instellen.
Veel succes en indien je vragen hebt, neem gerust vrijblijvend contact op.
Onder aan deze pagina enkele gerelateerde artikelen
Voor informatie voor dit blog is o.a. gebruik gemaakt van Wordstream Blog: Google Universal Analytics Is Going Away: What You Need to Know
Pingback: Responsive Search Ads - Google Ads - DaaromM!
Pingback: Google Analytics 4 (GA4) - DaaromM!
Pingback: Help Analytics houdt er mee op - DaaromM!