• Vindbaar op Google

Google Ads

Wat is Google Ads?

Google Ads (voorheen bekend als Google Adwords) is de grootse aanbieder voor online adverteren. Online adverteren is een onderdeel van online marketing. Met online adverteren kun je adverteren met tekstadvertenties, beeldadvertenties (banners), video advertenties, productadvertenties (shopping ads) en appadvertenties. Een markt waarin niet alleen Zoekwoorden belangrijk zijn maar ook bijvoorbeeld Audience (Doelgroepen). De twee meest bekende netwerken zijn Search netwerk (tekst, en productadvertenties) en Display (tekst-, beeld en videoadvertenties)

Wat is het Search network?

Google Adwords Search ad voorbeeld
Voorbeeld advertenties op Search Network (tekst en shoppig advertentie)

SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising oftewel online adverteren in zoekmachines (Google Ads, Bing Ads etcetera). Zoekmachines zijn Google, Bing, Yahoo, Ask enzovoort. Online advertenties in zoekmachines (search netwerk) zijn te herkennen aan het woordje ‘Ad’ of ‘Adv’ (afhankelijk van je taalinstelling).

Meer informatie Search Ads

Wat is het Display network?

Display ad voorbeeld
Voorbeeld advertentie Staatsloterij Display network

Naast adverteren in zoekmachines kun je met Google Ads ook online adverteren op het displaynetwerk. Dit kan zowel met tekstadvertenties als banners als video advertenties. Deze advertenties kunnen worden getoond op miljoenen aan google gelieerde websites. Bekende voorbeelden zijn YouTube, Blogger, gmail, marktplaats maar ze kunnen ook getoond worden op diverse nieuwssites als de website ‘van de bakker om de hoek*’

* mits zij een AdSense account hebben

Hoe werkt Google Ads?

Google hanteert clickkosten (cpc: cost per click). Dat wil zeggen er worden alleen kosten in rekening gebracht zodra men de advertentie interessant genoeg vindt en er daadwerkelijk op klikt. Op deze manier betaalt de adverteerder dus alleen bij geïnteresseerde klanten oftewel goede leads. Hoe hoog deze clickkosten zijn, kan de adverteerder zelf bepalen op basis van hoeveel een goede lead de adverteerder waard is. Er is namelijk geen minimum bedrag.

Het principe  is het samenbrengen van vraag en aanbod. Een klant zoekt iets, typt dit in op een zoeksite en krijgt vervolgens resultaten die allemaal betrekking hebben op zijn zoekopdracht. Om de klant een zo’n goed mogelijk aanbod te doen, bepaalt Google de plaats van de advertentie op basis van een aantal factoren. Door een goede landingspagina en slimme Adwords campagne kun je met minder geld beter vindbaar zijn.

Voor meer informatie over Google Ads en/of Online Adverteren bekijk ook mijn diverse blogs of neem contact op.

Contact

DaaromM! is Google en Bing gecertificeerd