Wat is Google Maps
Google Maps toont bedrijven op een kaart, zodat je heel specifiek in een gebied naar een bedrijf kunt zoeken. Behalve dat is Google Maps ook een navigatietool die 67% van de consumenten gebruiken.
Waarom Google Maps
Naast het vele gebruik als navigatietool zoekt 86% van de consumenten bedrijven op via Maps. In de praktijk blijkt men met name te zoeken op keywords en minder op bedrijfsnamen.
Het is daarom belangrijk dat mensen je dus niet alleen op naam kunnen vinden, maar ook op je producten en/of diensten. Behalve het vele gebruik van Maps geldt ook dat als je bij de top 3 van de Maps resultaten staat ook jouw SEO resultaat getoond wordt op google.
Oftewel vindbaar op Google Maps heeft op meerdere manieren invloed op je vindbaarheid. Daarom(M) Google Maps.
Hoe op Google Maps
Allereerst dien ik te vermelden dat Google ten allen tijden het voorbehoud heeft om je bedrijf wel of niet te laten zien. Garanties zijn hierin niet te geven. Maar je kunt er wel wat aan doen om de kans te vergroten dat je zichtbaar bent. Uiteindelijk wil Google namelijk graag vraag en aanbod bij elkaar brengen (dan blijft men namelijk Google gebruiken en wil men blijven adverteren waardoor zij geld verdienen)
Check ben je al op Maps?
Weet je niet of je al op Maps te vinden bent? Ga dan naar https://www.google.com/maps vul je bedrijfsnaam en check of je erop staat. Het handigste is om dit te doen om je telefoon omdat men veel op mobiel zoekt en zeker als het om lokaal georiënteerde zoekopdrachten naar bedrijven gaat.
Ben je nog niet zichtbaar? Dan heb 2 mogelijkheden. Je kunt via ‘add a missing place’ (of nederlandse vertaling ervan) jouw bedrijf te claimen op Maps. Zie voorbeeld. Je wordt dan uiteindelijk doorgelinkt naar Google my Business (Google mijn bedrijf)
Ook kun je rechtstreeks naar Google my Business gaan en daar je bedrijf claimen. Ga hiervoor naar https://business.google.com/.
Log hiervoor in op je gmail account. Heb je nog geen gmail account, dan kun je deze aanmaken via https://mail.google.com/
Overigens deze google services zijn allemaal GRATIS.
Google my Business (Google mijn bedrijf)
Vul de gegevens zo compleet mogelijk in. Enkele tips
- Wees consequent in naam en adres op al je online kanalen (website, social media enzovoort). Op die manier is het makkelijker voor Google te controleren en geeft het een betrouwbaarder beeld. (Hackers willen bijvoorbeeld weleens een kleine variant van jouw bedrijfsnaam gebruiken.)
- Heb je een lokaal telefoonnummer? Gebruik deze dan. Google heeft namelijk de ervaring dat (wereldwijd) op algemene nummer (088 of mobiel) soms gebruikt kunnen worden voor spam en dat willen ze liever niet promoten als dat niet nodig is.
- Vul je openingstijden in en hou deze actueel. Dus ook voor bijzondere dagen als kerst e.d.
- Vul de omschrijving, hiermee kun je de mensen meer over je bedrijf vertellen. Denk daarbij vooral vanuit je klant, want wil hij/ zij weten en zien.
- Vul de categorieën in, dit is belangrijk omdat hier zeer waarschijnlijk op zoekt, zoals in het voorbeeld camping Noord-Holland.
- Visualiseer de informatie over je bedrijf met foto’s. Als men op je bedrijf klikt, kunnen ze meerdere foto’s zien dus zorg ervoor dat het aansprekende foto’s zijn die wat zeggen over jouw producten en/of diensten. Ook kun je hier 360 graden foto’s/ video’s plaatsen. Voor bedrijven waarbij sfeer belangrijk is, zoals een hotel, restaurant, museum, kan dit erg helpen om mensen enthousiast over jouw bedrijf te maken.
- Lees eventueel ook mijn blog uit 2017 met korte uitleg over:
De basis is nu gelegd. Jouw businessprofiel is ingevuld die Google kan gebruiken op zowel Google search als op Maps. Echter kun je er nog meer uithalen door:
- Reviews. Reviews zijn belangrijk in de beoordeling van Google. Vraag je klanten daarom actief om reviews (via Google my business kun je heel eenvoudig en link delen die je kunt delen via social media of per mail kunt versturen). Krijg je een review, reageer hier dan op. Dit maakt je betrokken, mensen krijgen een gevoel bij je bedrijf en dat maakt de kans groter dat ze naar je toe komen. Google weet dat en heeft dit daarom ook in zijn algoritme zitten.
- Plaats berichten. Google my Business faciliteert in het plaatsen van berichten, aanbiedingen enzovoort. Maak hier gebruik van.
Google Maps en jouw website
Behalve een goed ingevuld businessprofiel en deze actief bijhouden, speelt jouw eigen website ook een rol in de ranking. Ze kijken hiervoor naar de volgende punten:
- Is jouw website responsive? Dat wil zeggen is jouw website gebruiksvriendelijk op allerlei soorten schermen (desktop, tablet, mobiel). Want als men vanaf mobiel zoekt en jouw bedrijf gevonden heeft, is het een afknapper als ze vervolgens bijna niets op je website kunnen omdat het niet responsive is.
- Maak je ook gebruik van lokale zoektermen op je website in je titels, url’s, tekst enzovoort. Men zoekt namelijk vaak op plaatsnamen en regio’s, zeker in Maps. Door dit in je website te verwerken heb je een hogere SEO ranking op deze zoektermen waardoor je de kans vergroot getoond te worden op zowel google search als google maps.
- Plaats op je website, bijvoorbeeld bij de contactpagina, een kaartje van Google Maps. Dit maakt het voor klanten het gemakkelijk om jou te vinden en is een bevestiging voor Google dat jouw bedrijf inderdaad daar zit. (Daarnaast vermoed ik dat het Google ook blij maakt dat jij van hun services gebruikt maakt 😀.)
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel of wil je op de hoogte gehouden worden van DaaromM nieuws? Laat het me weten
Aanmelden Nieuwsbrief Contact