Voor adverteren op Google maak je gebruik van Google Ads. Dit is een gratis tool die je kunt aanmaken op basis van je e-mail adres. Maar adverteren op google kan op veel verschillende manieren, verschillende platformen, zoals Google Search Ads. Elk platform heeft zijn eigen mogelijkheden. Afhankelijk van je marketingdoelen en je marketingmogelijkheden kies je een of meer van deze mogelijkheden.
In dit en komende blogs leg ik meer uit over de mogelijkheden per soort advertentie.
Search Ads in een notendop
Search Ads zijn tekstadvertenties die primair voorkomen op zoekmachines als google.nl. Deze advertenties worden getoond op basis van zoektermen. Oftewel men is gericht op zoek naar iets.
Behalve op google.nl worden ze ook op diverse zoekmachines gelieerd aan google getoond en indien je ervoor kiest tevens op het display netwerk en youtube.
Wanneer Search Ads
Search advertenties zijn goed in te zetten als men je naam, product of dienst kent, maar ook met gerichte omschrijving. Bijvoorbeeld ‘sportschool haren’ of ‘waar kan ik sporten’. Handig om te weten is dat Google in de veilingen (zie https://www.daaromm.nl/google/google-ads/) o.a. meeneemt waar iemand zich bevindt en op welk apparaat gezocht wordt. Dit zijn gegevens die je instelt in je campagnes, zodat vraag en aanbod goed op elkaar afgestemd is en de advertenties heel gericht worden getoond.
Kosten
Zoals aan het begin vermeld, is de tool Google Ads gratis, het verdienmodel van Google begint bij de advertenties zelf. Bij Search advertenties betaal je kosten per klik (cost per click = cpc). Dit houdt in dat het tonen van een advertentie geen geld kost, maar pas als men de advertentie dusdanig interessant vindt dat men erop klikt. De kosten per klik kunnen verschillen per moment, dat gebeurt namelijk op basis van veilingen. Je geeft in de instellingen van een campagne aan wat je maximale dagbudget is en daarbij stel je per ad group of op keyword niveau in hoeveel je maximaal per klik wilt betalen. Op die manier hou je zelf je budget in de hand. Ook kun je de advertenties sturen door het kiezen van de juiste strategie, goede indeling van campagnes en ad groups. en gebruik maken van de juiste keywords en keyword matches.
Bredere zoekwoorden, bijvoorbeeld ‘sportschool’, hebben doorgaans een grotere concurrentie en daarmee een hogere cpc. Hoe specifieker het wordt, zoals ‘sportschool haren’, hoe lager de cpc meestal is. Brand gerelateerde zoektermen hebben soms zelfs een cpc van € 0,01. Op die manier kun je voor weinig geld je zichtbaarheid optimaliseren.
Overigens kun je ook kiezen voor geautomatiseerde biedstrategieën als CPA (cost per acquisition), ROAS (cost per ad spend), maximize clicks en maximize conversions. Veel dingen worden dan voor jou geregeld via machine learning, dat kan erg efficiënt zijn, je hebt wel iets minder greep op specifieke onderdelen. Dat is een afweging die je moet maken en waarmee je kunt experimenteren.
Heb je vragen hierover, laat het me weten.
ContactRelated: Responsive search ads
Pingback: Google Ads - Display Ads - DaaromM! online vindbaar
Pingback: Google Ads - Shopping Ads - DaaromM! online vindbaar
Pingback: Google Ads - Video Ads - DaaromM! online vindbaar
Pingback: Google Ads - App Ads - DaaromM! online vindbaar