Google Shopping
Shopping is interessant voor retailers, bedrijven die producten via internet verkopen (webshops). De webshop kan gekoppeld worden aan Google Adwords, waardoor je producten getoond worden als men vergelijkbare zoektermen intikt. Op dit moment is dit te vinden onder het tabblad van Shopping als je op Google.nl staat. Echter wil Google dit veranderen en de Shoppingadvertenties op de homepage (web) van Google.nl plaatsen boven de tekstadvertenties (die gedeeltelijk) weer boven de SEO resultaten staan. Dit houdt in dat voor Webshops Google Shopping (middels Adwords) steeds belangrijker wordt.
Google Places/ Google Business
Aanmelding (gratis) bij Google Business bevordert de SEO online vindbaarheid (voorheen Google Places). Basisgegevens als openingstijden en foto’s kunnen worden ingevoerd. Als men zoektermen intypt die passen bij de bedrijfsgegevens, kan Google de informatie van Google Business tonen. De vindbaarheidspositie wordt verbeterd én er wordt meer essentiële informatie over het bedrijf getoond, wat een positief effect heeft op de betrokkenheid. Daarnaast komt er een plattegrondje bij waar het bedrijf te vinden is en een telefoonnummer. Dit laatste is vooral erg handig als men op zijn mobiel aan het zoeken is.
Google Analytics
Analytics is een Tool om een websitebezoek te analyseren. Gegevens als hoe vaak bezoekt men de site, welke pagina’s, hoe lang, via welke weg komen ze en welke weg bewandelen ze op de site, etcetera, zijn hieruit te halen. Een erg handige methode om bezoekers te leren kennen en de website te verbeteren.
Hierboven zijn diverse Google producten besproken, terwijl er ook verschillende goede alternatieven zijn. De reden waarom ik hier met name Google besproken heb is omdat deze voor de meeste het bekendste is.
Pingback: Wat kost online adverteren met Google?