Google zit niet stil. Zij heeft de laatste tijd enkele ingrijpende veranderingen doorgevoerd met betrekking tot de online vindbaarheid. In dit artikel meer over de Google Updates en het effect daarvan op de Online Vindbaarheid.
GOOGLE.NL (GOOGLE.COM)
Een van de veranderingen die voor iedereen te merken is, is de aanpassing op de zoekpagina’s (google.nl, google.com, etcetera). Tot voor kort werden advertenties (SEA) getoond bovenaan, rechts en onderaan de pagina. De SEO resultaten stonden er tussen in. De Shopping advertenties en Google My Business/ Locations (valt onder SEO) waren rechts of tussen de tekstadvertenties en SEO resultaten te vinden. .
Afgelopen weken is dit aangepast. Er zijn rechts geen tekstadvertenties meer, maar wel 1 of 2 méér advertenties bovenaan. De advertenties onderaan zijn niet veranderd. De Shopping en Google My Business worden nog wel rechts getoond.
Dit heeft de o.a. de volgende gevolgen voor:
SEO
- Schuift iets verder naar onderen
- Meer ruimte voor Google My Business/ My Locations, waardoor een dergelijke vermelding belangrijker wordt
SEA
- Omdat er nu minder advertenties in totaal op de eerste pagina zijn, worden de top 4 posities (bovenaan) belangrijker. Om daar te komen staan zijn de volgende punten essentieel:
- ad rank (combinatie van bod en kwaliteitsscore zoekwoorden. Kwaliteitsscore wordt weer bepaald door aansluiting van landingspagina en tekstadvertentie bij het zoekwoord en de verwachte doorklikratio gebaseerd op de gegevens van google)
- gebruik van (goede) ad extensions
- specifiek opgezette campagnes
- Er is nu meer ruimte voor Google Shopping en daardoor voor Webshops nog interessanter om dit in te zetten.
Ik zeg altijd dat iedereen Google Adwords kan en mag doen. Echter de materie is in de loop der jaren ingewikkelder geworden waardoor het meer voor deskundigen weggelegd is om hier een weg in te vinden. Ook deze ontwikkeling onderstreept dat. De reden waarom Google dit doet is omdat ze hun klanten (de bezoekers van google.nl) nog beter passende zoekresultaten wil tonen. Oftewel de gebruikerservaring gaat omhoog en adverteerders worden uitgedaagd nog slimmer met de campagnes en budgetten om te gaan.
GOOGLE SHOPPING
Behalve dat Shopping meer ruimte heeft gekregen op de zoekpagina, is ook in de voorwaarden wat veranderd. Voor adverteren via Shopping zijn er uiteraard diverse eisen en beleidsregels waar een adverteerder aan dient te voldoen. Daarnaast zijn er nog diverse aanraders van Google. Tot deze aanraders behoorde ook de GTIN/EAN/MPN nummers. Dit zijn de product ID-codes (vaak) barcodes van de producten waar men of op fabrieks-/ landelijk/ europees of internationaal niveau kan checken om wat voor product het gaat. Per half mei is het verplicht om dit op te nemen in de diverse productattributen voor Google Shopping. De gedachte hierachter is dat op deze manier appels met appels vergeleken worden en peren met peren. Bovendien wordt het zo nog lastiger om met ‘rotzooi’ te adverteren. Ook hier geldt dus dat de gebruikerservaring omhoog gaat.
Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen, neem dan gerust contact met mij op. Ik help u graag.