Zoekwoorden (Keywords)versus Zoektermen (Search Query)
Als je ‘googled’ tik je een zoekterm in. Bijvoorbeeld ‘auto kopen’. Vervolgens krijg je een aantal zoekresultaten te zien. Dit zijn resultaten van sites die bijvoorbeeld ‘auto te koop’ of ‘auto verkoop’ tussen zijn zoekwoorden (keywords) heeft staan. Dit kan SEO (gratis, haalt google uit jouw site, Social media, artikelen, etcetera) maar ook SEA (betaald, bijvoorbeeld middels een tekstadvertentie in Adwords)
CTR (Click Through Rate)
CTR is een afkorting voor Click Through Rate en is een wiskundige term voor het berekenen van hoe goed bijvoorbeeld een advertentie het doet. Het geeft aan hoe vaak men doorclickt als de advertentie getoond wordt. Bijvoorbeeld een advertentie wordt 300x vertoond (impressies) daarvan heeft men 10x erop geclickt. Dan is de CTR 10/300×100= 3,33%
Landingspagina
Een landingspagina kan je homepage zijn, of de pagina waar je de bezoeker op terecht laat komen als ze op je advertentie clicken. De landingspagina moet goed aansluiten bij het onderwerp waar de advertentie overgaat. Bijvoorbeeld je hebt een bloemenwinkel en men zoekt op ‘bloemen bezorgen’. Dan laat je ze op de pagina landen waar meer informatie te vinden is over de bezorgservice in plaats van je algemene homepage. Zo vindt men direct waar men naar op zoek is.
Pingback: Wat kost online adverteren met Google?