Als ik het met mensen over online vindbaarheid heb, is vaak een van de eerste dingen die men zegt ‘keywords’ (zoekwoorden). En ja keywords zijn een onderdeel van je online vindbaarheid en ook een belangrijk onderdeel, daarom vertel ik dit artikel er meer over. Maar tevens wil ik benadrukken dat er meer nodig is dan keywords. Zie o.a. blog Online optimalisatie en How to start with SEO (Yoast)
Keywords zijn een belangrijk onderdeel in je online vindbaarheid omdat het informatie geeft over je content (inhoud van een website). Maar het gaat verder. Als je namelijk goed nadenkt over je keywords word je ook gedwongen om goed na te denken over je website.
- Wat wil ik bereiken met mijn website? (Online verkoop, contact opnemen, puur informeren, etc)
- Wie is mijn doelgroep? (B2B, B2C, demografische gegevens, interesses, etc.)
- Wat wil mijn doelgroep weten, zien, horen zodat ze beslissen contact met mij op te nemen?
- Welke fases gaat een potentiële klant doorheen voordat hij beslist om te kopen (een product of dienst)
- Hoe bereik ik mijn doelgroep? Via welke kanalen, met welke boodschap, in (w)elke fase?
Stappen 3 tot en met 5 zijn belangrijk voor je keyword onderzoek.
Keywordonderzoek
Hoe doe je een keywordonderzoek? Allereerst door in de huid van je potentiële klant te kruipen en jezelf vragen te stellen: ‘Wanneer heb ik behoefte aan [product/dienst]’, ‘Welke pijn moet ik voelen om [product/dienst] te willen?’, ‘Waar zoek ik naar op internet en hoe (google, bing, linkedin, facebook, etcetera)? De oplossing voor mijn pijn of weet ik al welk product/dienst ik wil hebben? ‘Welke alternatieven zijn er en waarom zou ik dan voor [product/dienst] kiezen?’, ‘Wat wil ik weten voordat ik contact opneem?’, etcetera.
Keyword tools
Als je deze vragen voor jezelf beantwoord hebt, kun je vervolgens gebruik maken van diverse gratis en betaalde keyword tools, zoals:
Google Trends, Ubersuggest, Yoast Google Suggest Expander, AnswerThePublic, Wordstream Free Keyword tool, MOZ (betaalde tool), Google Ads Keyword Planner (Ads account voor nodig, die overigens wel gratis is).
Deze tools zijn goede hulpmiddelen, maar blijf ook vooral logisch nadenken en hou de eerder gestelde vragen in gedachten. Een keyword kan bestaan uit 1 woord, maar ook heel vaak uit meerdere woorden of een zin.
Longtail keywords
Als je het over keywords hebt, hoor je ook regelmatig het begrip Longtail keywords. Dit zijn zoektermen die men gebruikt in een beginfase van het koopproces. In de fase dat men de pijn voelt en zich oriënteert, maar meestal nog niet zover is om een beslissing te nemen en hoe die pijn verholpen kan worden. Deze keywords leveren niet direct verkoop op, maar zijn wel belangrijk voor je vindbaarheid. De longtail keywords zijn een basis voor je content voor bijvoorbeeld blogs. Als men aan het oriënteren is, wil men meer informatie, deskundigheid, tips enzovoort. Daar creëer je geïnteresseerd bezoek mee en bouw je een basis op voor je klantrelatie.
Heb je vragen over keywords en je vindbaarheid? Laat het me weten
Contact
Pingback: Online Vindbaar - webinar BCKSTG - DaaromM! online vindbaar
Pingback: Foto's website - DaaromM! online vindbaar - content afbeeldingen