Hoe vervelend het ook is we zitten in een lockdown en moeten daar met zijn allen maar het beste van maken. Omdat ik merk dat erin de retail vragen zijn over wat (online) te doen heb ik hierbij een korte lockdown checklist voor online.
- Website (homepage indien mogelijk)
- plaats op je website wat men kan verwachten. Kan men niet winkelen maar wel via facetime, bellen, whatsapp, bestellingen afhalen of bestellingen plaatsen voor bezorgen enzovooort. Laat het je klant weten (inclusief telefoonnummer/ mailadres e.d.)
- check je openingstijden of je dit kunt laten staan of iets moet aanpassen
- check de up-to-date status van je producten. Als men nu namelijk iets wil, zullen ze zich met name online moeten oriënteren, dus is het belangrijk dat ze online een goed idee kunnen krijgen wat wat jij te bieden hebt.
- Social media
- Plaats ook hier een bericht met wat men kan verwachten en pin dit eventueel bovenaan je pagina.
- Ook hiervoor geldt dat men zich met name online (ook via social media) oriënteert. Oftewel plaats regelmatig berichten met wat je te bieden hebt, wat jij voor jouw potentiële klant kunt betekenen. Denk ook aan maken van korte video’s. Deze kunnen rechtstreeks op social media maar ook op YouTube en dan delen op de social media kanalen. (Mijn advies is om, indien mogelijk, het laatste te doen. Omdat je de video dan makkelijker via verschillende kanalen kunt delen én makkelijker terugvindt én dit ook meewerkt met je algehele online vindbaarheid.)
- Google my Business*
- Check of jouw bedrijf nog als open staat of dat Google dit pro-actief op ’tijdelijk gesloten’ heeft gezet. Google doet dit om te voorkomen dat mensen naar een winkel gaan en vervolgens teleurgesteld worden omdat ze niet open zijn. Persoonlijk denk ik dat dit op een andere manier kan. Het ziet er namelijk niet welkom uit en je wilt immers je klanten nog steeds (digitaal) ontvangen en van dienst zijn.
- Je hebt namelijk ook de mogelijkheid om een Covid-19 update te plaatsen. Maak daar gebruik van en laat je online bezoekers weten op welke manier je ze (wel) van dienst kunt zijn.
Mag jij wel open zijn in de lockdown? Ook dan is mijn advies om stap 2 en 3 te doen. Omdat het niet voor iedereen duidelijk is welke winkels wel/ niet open zijn. Op die manier informeer jij je bezoekers duidelijk en weten ze waar ze aan toe zijn.
Heb je hier vragen over of over Google my Business specifiek. Neem gerust contact op.
Contact- Google my business is de vermelding van een bedrijf die je vaak aan de rechterkant op google.nl ziet staan. Je kunt je bedrijf beheren door te gaan naar business.google.com (en dan inloggen via je gmail adres of een account aanmaken).