• Slider Image

Terugblik 2021 – online marketing 2022

2022 Is nu bijna een maand oud. Dit betekent dat terugblikken van het jaar ervoor voorbij komen en voorspellingen van het jaar dat voor ons ligt. In dit blog komen de voorspellingen en uitkomsten van 2021 aan de orde, evenals de voorspelling van online marketing in 2022.

Google heeft al een aantal jaren een mooie visuele terugblik. Ook dit jaar een terugblik op 2021 (persoonlijk krijg ik een beetje kippenvel bij het kijken en luisteren naar zo’n terugblik.)

Google Year in Search 2021

Het zal je niet verbazen dat veel van de zoektermen in 2021 ingetikt in zoekmachines als Google te maken hadden met corona, lockdown, vaccinatie. Maar ook andere zaken als (strijden tegen) discriminatie en het klimaat, geven aan waar men wereldwijd mee bezig is geweest.

2021

Wat waren de voorspellingen voor 2021 en wat is daarvan uitgekomen?

Vorig jaar heb ik mijn blog Online marketing 2021 een aantal voorspellingen vanaf diverse marketing fronten verzameld. Wat is daarvan uitgekomen?

  1. Automatisering, Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) – dat is 2021 inderdaad verder ontwikkeld en belangrijker geworden
  2. Voice – daar heb ik (nog) geen cijfers over gezien, ik vermoed dat het wel een belangrijk onderdeel is geweest van 2021 maar niet een hele duidelijke groei.
  3. Video advertising – dit is inderdaad een steeds belangrijker item geworden. Wist je dat men van een video boodschap 95% onthoudt en van tekst 10%. En dat een video 1200% meer gedeeld wordt?
  4. Social e-commerce – ja dit is een belangrijk kanaal geweest in 2021. Het heeft echter ook een deuk opgelopen toen er in oktober een wereldwijde storing was bij Facebook en WhatsApp, waardoor diverse bedrijven opeens een groot probleem hadden. Diverse bedrijven verdelen het nu meer zodat ze minder afhankelijk zijn van 1 kanaal.
  5. Visual Search – helaas kan ik hier niet direct cijfers over vinden, maar mijn gevoel zegt dat dit inderdaad steeds vaker voorkomt of in ieder geval het idee erachter. Een voorbeeld van een gerelateerd gedachte daarvan is de QR-codes die Staatsbosbeheer sinds kort gebruikt.
  6. Globalisering – dit is eigenlijk een onveranderde trend. Wel is het zo dat – mede door corona – men nu meer nadenkt over met wie ze zaken doen en waar producten en diensten vandaan komen. De motivaties daarvan liggen vaak in milieu en/of loyaliteit lokale ondernemers.

Wat hebben we nog meer gezien in 2021?

  • Een groei in livestream video’s en webinars – dit is een andere vorm van interactie met nieuwe mogelijkheden en marketinginzichten
  • Data driven content – meer aandacht voor wat de klant wil in plaats van wat de verkoper wil.
  • ‘Greenwasting’ – men trapt er niet meer in als je doet alsof je groen doet, maar in werkelijkheid dat niet bent. Oftewel men kijkt meer door onoprechtheid heen.

Online marketing 2022

Voorspellingen online marketing 2022

Voor dit blog heb ik een aantal artikelen gelezen over de voorspellingen van online marketing 2022 en dan valt op dat er verschillende meningen zijn. In dit blog noem ik de punten die vaker voorkomen of waarvan ik denk dat ze belangrijk kunnen zijn voor ondernemers en marketeers.

  1. Influencer marketing, met name B2C. Dat was al zo en zal doorlopen in 2002, met daarbij een verschuiving van de grootste en populairste influencer naar bewustere keuzes voor macro of micro influencer.
  2. Jonge doelgroep? Video’s op TikTok en livestreams op Twitch. TikTok vooral voor de tieners en Twitch (videogames en e-sports) voor 16-34 jarigen. Dit sluit aan bij de groei in livestreams die we gezien hebben in 2021 en is ook een verdere ontwikkeling van voorspelling 3 van 2021.
  3. Inbound marketing. Dit houdt in niet zozeer de marketingboodschap pushen maar meer kwaliteit content met inhoudelijke informatie waarmee jij je klant helpt. Dit sluit aan bij de Data driven content van 2021.
  4. Coronacommunicatie. We hebben gemerkt dat we flexibel moeten zijn en snel moeten schakelen bij veranderende regelgeving door corona. De kans is dat dat ook in 2022 gaat voorkomen. Je klant verwacht dan ook informatie online te kunnen vinden. Is een bedrijf open? Kan er online besteld worden? Enzovoort. Neem dit dan mee in je strategie voor 2022.
  5. Verdere technologische ontwikkelingen op het gebied van Automatisering, AI en ML (zie ook punt 1 van 2021)
  6. Augmented Reality (AR). Door o.a. de lockdowns is men meer vanuit huis gaan zoeken dan voorheen. Sommige zaken zijn echter moeilijk om online uit te zoeken. AR helpt daarbij (voorbeeld Ikea).
  7. Groen doen. Het feit dat milieu gerelateerde onderwerpen in Google Year of Search 2021 geeft aan hoe belangrijk dit thema is. Men is steeds bewuster van zijn ecologische footprint. Ben jij als bedrijf daar ook mee bezig, laat het dan weten en zien. Let wel, zoals aangegeven bij 2021 het moet wel oprecht zijn. Maak je een fout of zijn er verbeterpunten? Geeft niet, maar geef het toe. Dat wordt meer gewaardeerd dan onoprechtheid.
  8. Cookieless marketing en MarOps (Marketing Operations). Doordat er steeds meer data via diverse kanalen is, wordt het stroomlijnen van al deze data noodzakelijker. Dit noemt men MarOps. Tegelijkertijd worden in 2022 vele (dan wel niet alle) third-party cookies in browsers onbruikbaar, waardoor veel marketingdata verloren gaat. Oftewel Cookieless marketing. Dit lijken 2 tegenstrijdige punten maar liggen in elkaars verlengde. Omdat we te maken krijgen met cookieless marketing zoekt men naar creatieve oplossingen voor data. Het gevolg: allerlei soorten data via een grotere groep kanalen, waardoor MarOps belangrijker wordt.
  9. Tot slot is de verwachting dat er een vertraging is met het doorvoeren van technologische ontwikkelingen in 2022. Want ook in deze markt hebben we te maken met een krappe arbeidsmarkt waardoor simpelweg de handjes missen bij bedrijven om het e.e.a. te realiseren.

Dit zijn de belangrijkste voorspellingen die ik ben tegen gekomen bij diverse artikelen hierover. Wellicht heb je er wat in bij het uitrollen van ideeën en plannen voor 2022.

Heb je vragen? Laat het me weten

Margreet

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons