Afgelopen jaar heb ik een leuke nieuwe opdracht aangenomen die mij voor nieuwe, of misschien beter gezegd, hernieuwde uitdagingen zet. Namelijk meer offline marketing.
Ik deed altijd nog wel wat offline marketing, maar niet veel en niet op grote schaal. Denk bijvoorbeeld aan af en toe een persbericht, advertentie of een flyer. En ook al weet je het wel, je merkt het ook echt dat je heel snel geneigd bent in de ‘standaard tunnel’ te denken. Ik moe(s)t omdenken van met name online mensen bereiken naar met name offline mensen bereiken. Inclusief de eigenschappen die daar bij horen, als de tijd voor het maken – ontwerp, correctie, productie, verspreiding – van fysieke flyers, advertenties enzovoort.
Tegelijkertijd merk ik ook dat binnen de evenementorganisatie waar ik dit voor doe het precies andersom is. Dat er andere marketing methodes zijn dan de ’traditionele’ posters/ flyers/ advertenties. En dat mensen soms ook online heel goed te bereiken zijn door slimme targeting. Dit levert interessante gesprekken op en een win-win situatie voor marketingplannen.
Het is voor mij weer wennen. In het verleden heb ik vaker te maken gehad met het (laten) maken van flyers, posters, banners, advertenties. Maar aangezien de laatste tijd niet meer, merkte ik dat ik er ook een beetje ‘roestig’ in was geworden. Tevens merkte ik dat sommige krantenadvertenties inmiddels (nog) duurder zijn dan ik dacht, maar in sommige gevallen wel noodzakelijk. Gelukkig zijn er ook goedkopere krantenadvertenties. Zoals in diverse lokale bladen. Aangezien die doorgaans goed gelezen worden vind ik dit een aanrader voor de marketing van veel bedrijven en evenementen. Bovendien steun je daarmee de lokale journalistiek, wat ook erg nuttig is.
Ondanks dat ik altijd al vind en meld dat online en offline marketing beide belangrijk zijn, was mijn focus de afgelopen jaren met name gericht op online. Ook omdat dat met name de vraag was vanuit de markt. Met deze opdracht kon ik me dus meer richten op het offline aspect. Leuk om middels deze opdracht mijn ‘standaard tunnel’ te verbreden en nieuwe marketingtechnieken te ontwikkelen.
Daarom(m) online en offline marketing een belangrijke mix voor een succesvol evenement. Om een goed marketingplan uit te voeren, moet je beide strategieën goed beheersen.