Online shopping en kwartaal 4

Het is cliché maar de tijd gaat snel. Op het moment dat ik dit schrijf is het nog circa 5 weken voordat het december is. December de feestmaand met feesten als Sinterklaas, Kerst en Oud&Nieuw. Een periode waarin én waarvoor traditioneel veel aankopen gedaan worden door consumenten. Ook dit jaar zal dat ongetwijfeld het geval zijn, maar hoe worden die aankopen gedaan? Wat wordt er fysiek in winkels gekocht, wat online en hoe ga je er als retailer mee om?

Hieronder enkele statistieken over online shopping op een rij. 

De online aankopen zijn, zoals de meesten wel weten, de laatste jaren enorm gestegen. Maar liefst 20% van de marktomzet komt inmiddels uit online aankopen en een kleine 80% van de Nederlanderse internetgebruikers koopt minimaal 1 x per jaar iets online. Dat wil zeggen dat slechts 20% niet of nauwelijks online koopt.  Cijfers waar de detailhandel niet omheen kan.

Zoals gezegd komt inmiddels een kleine 20% van de omzet uit online aankopen (excl. verzendkosten), dit vertegenwoordt in 2014 een bedrag van € 13.961.000.000! Q4 is daarin een belangrijk kwartaal. Net als bij offline aankopen is online Q4 dé omzetmaand. In bijgaand infographic (Thuiswinkel.org) is meer inhoudelijke informatie te vinden over de aankopen in dit vierde kwartaall

Tot zover nog niet veel schokkend nieuws, echter als je naar de volgende tabel kijkt dan blijkt niet alleen dat Q4 de meeste omzet van 2014 heeft gegenereerd, maar ook dat Q1 van 2015 een nog betere omzet had én dat het aandeel online aankopen op de totaal omzet gestegen is. Deze omzetgroei lijkt zich in 2015 door te zetten. Dit houdt in dat we van Q4 dit jaar veel mogen verwachten. Als we een exponentiele berekening maken vanuit deze gegevens dan zal de omzet in Q4 van 2015 bijna € 5.000.000.000 zijn!

Kortom de cijfers zijn indrukwekkend. Online shoppen wordt steeds belangrijker en dus ook online vindbaarheid. Google heeft dit voorzien en is aan de weg aan het timmeren met het product Google Shopping. Google Shopping biedt webshops de gelegenheid hun producten (met afbeelding, merk en prijs) zichtbaar te maken op de zoekpagina’s als google.nl, google.com. Deze shopping producten worden steeds vaker bovenaan getoond.

Bent u een retailer dan is het voor u van belang om te weten welke producten zoal online gekocht worden. De top 3 productcategorien van dit moment zijn:

  1. Reizen, vakanties en accommodaties
  2. Kleding en sportartikelen
  3. Kaartjes voor evenementen

Wilt u meer weten over online shopping (Google Shopping/ Adwords Shopping), laat het me dan weten. Contact

Bronnen: CBS en Thuiswinkel.org

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons

Leave A Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.