• Slider Image

Online vindbaar voor de feestdagen

Heb jij ze ook al gezien? Misschien ook al gegeten? De pepernoten in de winkels. De zomer is voorbij en langzaamaan bereiden de winkels zich voor op de feestdagen, Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw. En niet voor niks.  Voor de detailhandel is deze periode gemiddeld goed voor maar liefst 30 tot 50% van hun jaaromzet. Het is dus belangrijk dat mensen jou en jouw producten weten te vinden, online en offline.

Werk jij in de detailhandel? Dan is onderstaande interessant voor jou. Jij weet uiteraard ook wel dat dit belangrijke dagen zijn. Maar hoe zorg jij er nu voor dat jouw diensten en/of producten online vindbaar zijn voor de feestdagen. Hoe zorg jij ervoor dat jij er het meeste uithaalt met jouw bedrijf? In dit artikel staan een aantal interessante feiten met betrekking tot de feestdagen inkopen en aan het einde enkele praktische tips voor het toepassen ervan.

Enkele gegevens op een rijtje

De meeste cadeaus worden gekocht voor een verjaardag (73%), maar op de tweede plek staat kerst (63%), daarna komt bruiloft met 45% bruiloft.

En dan te bedenken dat verjaardagen het hele jaar door zijn en kerst voor iedereen tegelijk is. Dat geeft aan hoeveel drukte (en omzet) er in een korte periode is.

79% van de cadeaus worden in de 10 dagen voor kerst gekocht

Voorbereiding is het halve werk, maar de uiteindelijke aankoop gebeurd veelal op het laatste moment. Let wel deze laatste moment aankopen zijn vaak wel gebaseerd op wat men in het traject ervoor gezien heeft. Oftewel het is belangrijk om mensen tijdig te laten weten dat jij er bent c.q. wat jij voor hen kunt betekenen. In de laatste 10 dagen is het vooral belangrijk om concreet te zijn en de aankoop zo makkelijk mogelijk voor mensen te maken, zodat ze kiezen voor jouw product.

41% zoekt online en offline, 38% alleen online en 21% offline 

Kortom de meeste mensen gebruiken beide kanalen om zich te informeren en uiteindelijk te beslissen. Oftewel ben jij ook online goed vindbaar dan vergroot je je kans met maar liefst 38 + 41 = 79%.

Het aantal aankopen in de periode na kerst en begin januari wordt steeds groter

Het blijkt dat, met name in Noord-Europa, er een verschuiving plaatsvindt. Veel mensen weten dat er na Kerst en Oud&Nieuw diverse aanbiedingen komen en besluiten om aankopen – die kunnen wachten of waarvan ze weten dat die nog moeten komen – in die periode te doen. Het is interessant om hier wat mee te doen. Bijvoorbeeld van te voren aankondigen dat een aantal producten in de aanbieding gaan of net uitkomen.

Welke cadeaus worden gekocht en wat wil men hebben?

Als we allemaal cadeaus kopen die men graag wil dan zou er minimaal verschil tussen wat men koopt en wat men wilt. In de praktijk blijkt dit niet het geval.

Meest gekochte feestdagen cadeaus
Meest gewilde feestdagen cadeaus

Mees gekochte cadeaus zijn voor chocola en boeken met elk ca 30%. De top wat men aangeeft graag te willen hebben is de duidelijke nummer 1 cadeaukaarten/ vouchers met 44%, terwijl slechts 22% dit koopt.

Meeste bereik tijdens kerst is via YouTube

Om je klanten te bereiken heb je veel mogelijkheden.

Offline: advertenties in kranten, mond tot mond reclame, billboards, affiches etcetera.

Online: social media, google.nl, website en websites van anderen.

You Tube valt onder dit laatste kanaal. Van alle kanalen heeft YouTube veruit het grootste bereik tijdens Kerst. M.n. muziekbestanden worden veel beluisterd en bekeken. En zoals je misschien dan ook wel kan verwachten met name de nummer 1 hit “All I want for Christmas is youuuuu” van Mariah Carey.

YouTube en Kerstmis

Leuke feiten, maat wat kun je ermee?

Ben jij een retailer dan kun je jouw feestdagen marketingplan slim opstellen op basis van deze gegevens. Stel jij hebt een boekhandel. Uit de gegevens blijkt dat 29% een boek als cadeau krijgt en 25% dit ook graag willen. Echter 44 % heeft liever een cadeaukaart. Daarnaast blijkt ook dat steeds meer aankopen na de feestdagen gedaan wordt. Jouw marketingcampagne:

1. Oktober

Focus op: met name aandacht voor branding. Laten weten wie je bent en wat je bent (een boekhandel)

Kanalen:

  • offline via gebruikelijke kanalen en
  • online via diverse websites als YouTube (dat kan via Google Ads) en social media
2. November

Focus op: specifieke producten, bijvoorbeeld boeken en cadeaubonnen. Eventueel gecombineerd met een kortingsbon voor na de feestdagen. Immers een boek of tijdschrift krijgen, kopen of lezen is altijd leuk.

Kanalen:

  • offline bijvoorbeeld middels een flyer of een advertentie hierop gericht
  • online adverteren op google.nl en indien je een webshop hebt google shopping* (via Google Ads) en social media. Hierbij ook gebruik maken van remarketing. Remarketing is advertenties tonen aan mensen die (een deel van je) website onlangs bezocht hebben. Door de branding campagne in het eerdere traject kun je namelijk heel specifiek die doelgroep targeten die vermoedelijk interesse in jouw producten hebben en zo de kans vergroten dat ze ook bij jou kopen.
3. 10 dagen voor Sinterklaas en/of Kerst

Focus op: producten. Als het kan nog specifieker als in november of bijvoorbeeld het gevoel van schaarste geven c.q. schaarste aangeven. Men is namelijk geneigd om eerder iets te kopen als iets schaars is.

Kanalen:

  • offline bijvoorbeeld buiten een affiche met sticker hangen met ‘nog 9 beschikbaar’ of ‘nog 3 dagen’
  • online via adverteren op google.nl, google shopping en social media (incl. remarketing). Via targeting instellingen kun je kiezen wie, wanneer je advertenties te zien kan krijgen. Dit zou je dan heel gericht in kunnen stellen op mensen die voor jou op dat moment interessant zijn.
 
4. Tijdens de feestdagen

Focus op: de actie die je hebt voor na de feestdagen.

Kanalen:

  • offline (indien je het budget ervoor hebt) Radio en TV.
  • online via Adverteren op YouTube en eventueel specifiek muziekvideo’s targeten zoals de meest populaire nummers als ‘All I want for Christmas’. Als je weet dat jouw doelgroep graag naar bepaalde muziek luistert, kun je ook die targeten.
Na de feestdagen

Focus op: de na de feestdagen actie

Kanalen:

  • offline bijvoorbeeld buiten een affiche met tot 6 januari actie
  • online via adverteren op google.nl en social media (incl. remarketing). Via targeting instellingen kun je kiezen wie, wanneer je advertenties te zien kan krijgen. Dit zou je dan heel gericht in kunnen stellen op mensen die voor jou op dat moment interessant zijn.

Op deze manier heb je een gedegen campagne die past bij jouw bedrijf en producten en aansluit bij de behoefte van jouw doelgroep.

Terwijl ik dit artikel schrijf, krijg ik er helemaal zin in. Zin in het bedenken en uitvoeren van leuke campagnes en uiteraard zin in de gezelligheid die gepaard gaat met deze mooie dagen. Krijg jij er ook al zin in?

Heb je vragen over dit artikel? Neem gerust contact op.

Contactformulier

*Google Shopping is adverteren met producten. Op deze advertenties zie je een afbeelding, prijs en de verkoper. Deze productadvertenties zijn te zien op google.nl en google shopping

Google Shopping Google.nl
Google Shopping

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons