Waarom een referentie geven? Waarom een referentie vragen? Wat is een referentie eigenlijk? Hoe belangrijk zijn referenties voor mijn online vindbaarheid? Hoe kun je een referentie geven of vinden? De antwoorden op deze vragen komen in dit artikel aan bod.
Wat is een referentie
Er zijn verschillende betekenissen van referenties. In dit artikel gaat het om de betekenis dat iemand een bedrijf, persoon, product of dienst aanbeveelt met daarin een korte argumentatie, ook wel vaak review genoemd.
Waarom een referentie geven
Als jij iets wilt kopen of reserveren, wil je dan graag weten wat de ervaring is van anderen? Vermoedelijk wel en het liefst van iemand waar je van denkt dat die op dit onderwerp ongeveer dezelfde mening heeft als jij. Klopt dat? Dat is namelijk heel menselijk. We zien echter in de praktijk dat er sneller een referentie gegeven wordt als men ontevreden is. Ook zien we regelmatig dat vooral bekenden (familie, vrienden en kennissen) positieve referenties achterlaten. Dat is jammer omdat daardoor een scheef beeld kan ontstaan. Jouw onafhankelijke mening, goed of slecht, is daarom belangrijk.
Een bijkomstigheid van het geven van een referentie is dat als jij iemand een (eerlijke) referentie* geeft, dat die persoon ook eerder geneigd is om jou een (eerlijke) referentie terug te geven.
Waarom een referentie vragen
Het gezegde “mond-tot-mond reclame” is er niet voor niets. We kunnen nog zulke mooie en fantastische producten, diensten, reclames en advertenties hebben, maar als een voor jou belangrijk persoon zegt dat het niets is, dan is het een kleine kans dat je dat product koopt, bedrijf inhuurt of die vakantie boekt. We hebben zo allemaal onze ‘influencers‘.
Maar niet alleen mening van specifieke personen hebben invloed op onze keuzes. Reviewsites als Zoover en Tripadvisor worden veel gebruikt voor het maken van een keuze. Als ik bijvoorbeeld 10 referenties zie van een camping, waarvan 8 zeggen dat de sanitaire voorzieningen op de camping smerig waren, dan zoek ik verder naar een andere camping. Jij? En wat doe je als vrienden zeggen dat het wel goed was?
Referenties hebben dus invloed op onze keuzes. Het is fijn als jouw toekomstige klanten een weloverwogen keuze kunnen maken met behulp van zoveel mogelijk referenties. En dan bedoel ik dus niet alleen referenties van mensen waarvan je weet dat ze positief zijn, maar van zoveel mogelijk verschillende klanten. Immers alleen dan geef je een zo oprecht mogelijk beeld van jouw product, bedrijf of dienst. Indien er alleen maar (te) positieve referenties staan, dan komt het namelijk ook niet meer geloofwaardig over.
Bang voor negatieve reacties? Dat is ook spannend en ja de kans is aanwezig omdat we allemaal verschillend zijn, verschillende dingen willen en er ook ‘notoire zeikerds’ zijn. Maar tegelijkertijd sta jij voor jouw product, bedrijf of dienst en weet dat je goed werk aflevert. Je zult zien dat de meeste reacties ook positief zijn.
Vind je het vervelend om referenties te vragen? Om eerlijk te zijn, ik ook. Ook al schrijf ik hier een artikel over referenties, ik moet bekennen dat ik het ook vaak vergeet en/ of mensen daar niet mee wil lastig vallen. Maar aan de andere kant, waarom niet? Vragen staat vrij. “Nee heb je, ja kun je krijgen” (nog zo’n gezegde).
Omdat ook de online wereld weet dat mensen beïnvloedt worden door meningen van anderen, tellen referenties mee in je online vindbaarheid.
Referenties en vindbaarheid
Om de bovengenoemde redenen vinden zoekmachines als google en social media als facebook, referenties belangrijk. Ze nemen dit – indien er voldoende referenties zijn – mee in je ‘ranking’ en tonen dit bij de zoekresultaten (SEO).
Indien je adverteert via bijvoorbeeld Google Ads (SEA), kun je de referenties als ad extension toevoegen, waardoor je de Ad Rank vergroot en dus voor minder geld een betere positie hebt én men doorgaans ook sneller op de vermelding klikt. Meer informatie over review extensions kun je onderaan dit artikel vinden en in het support center van Google Ads.
Hoe kun je een referentie geven
Referentie op de website
Heb je een WordPress website dan kun je gebruik maken van een plug in zoals ‘Site Reviews’. Je kunt met deze plugin zowel mensen de mogelijkheid geven om een review achter te laten als de referenties op verschillende wijzes tonen op jouw website. Tevens kun je instellen dat je de reviews eerst leest voordat deze geplaatst worden.
Als je mensen om een review vraagt, kun je het hen makkelijk maken door een link van de referentiepagina te sturen. Zij hoeven dit dan alleen nog maar in te vullen.
Referentie op google
Om een referentie op google achter te laten, zoek je het bedrijf op Google en zie je waarschijnlijk aan de rechterkant een Google mijn bedrijf vermelding als hieronder. Ook kun je via Google Maps een bedrijf zoeken (mits ze een Google my business vermelding hebben geclaimd). Vervolgens klik je op de blauwe tekst ‘Google reviews’.
Wil je je referenties op Google mijn bedrijf inzien, dan kan dat zoals hierboven omschreven of ga naar business.google.com, reviews. Heb je nog geen Google mijn bedrijf pagina dan adviseer ik om deze zo snel mogelijk te activeren. Meer informatie hierover kun je vinden in mijn blog Google Producten – Internet en Bedrijf (deel 1) en diverse vlogs via httpss://www.daaromm.nl/google-mijn-bedrijf-blog/.
Referentie op facebook
Ook op facebook kun je referenties geven en inzien. Hieronder stapsgewijs uitgelegd hoe je een referentie op facebook geeft:
1. Ga naar de facebookpagina van het bedrijf dat je wilt aanbevelen of verbeterpunten wilt aangeven. Hieronder het voorbeeld van DaaromM.
2. Klik op ‘Recensies’ of ‘Aanbevelingen’ in de linkerbalk (op je mobiel staat de balk boven de berichten).
3. Je krijgt dan onderstaand beeld. Klik op ‘Ja’ of ‘Nee’
4. Vervolgens krijg je de gelegenheid om uitleg te geven waarom je een bedrijf wel of niet aanbeveelt en eventuele verbeterpunten noemen. Hierbij kun je gebruik maken van tags (bijvoorbeeld vriendelijk personeel, langzame service, etcetera)
5. Tot slot klik op ‘plaatsen’.
Referenties via derde partijen
Heb jij weleens iets online gekocht en dat je daarna een (geautomatiseerd) verzoek kreeg voor een referentie? Grote kans dat dit kwam via een derde onafhankelijke partij als Kiyoh, Trustpilot, Feedbackcompany of iets dergelijke. Veel webshops zijn aangesloten bij dergelijke tools. Het idee hierachter is dat je (potentiële) klanten zo objectief mogelijk informeert over de ervaringen van klanten.
Omdat deze referenties onafhankelijk zijn, gebruikt Google dit voor de review ad extension in Google Ads (waarover gesproken wordt onder het kopje Referenties en vindbaarheid).
Conclusie
Aan het begin van dit artikel stonden een aantal vragen. Na het lezen van dit artikel kunnen deze vragen nu kort beantwoord worden:
- Waarom een referentie geven? Omdat je daarmee anderen helpt en soms je zelf ook.
- Waarom een referentie vragen? Omdat jij daarmee je (potentiële) klanten helpt en dus uiteindelijk ook jezelf.
- Hoe belangrijk zijn referenties voor mijn online vindbaarheid? Belangrijk
- Hoe kun je een referentie geven of vinden? Op diverse manieren, zie hierboven.
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op. Wil je een referentie achterlaten? Graag 😀
website: referentiepagina
google: google daaromm.nl ga naar de bedrijfsvermelding aan de rechterkant en klik op Google reviews
facebook: DaaromM
Contact
- In dit artikel wordt gesproken over serieuze referenties. Daar bedoel ik mee dat als er iets niet goed is dat dat dan netjes weergegeven wordt als verbeterpunten of opbouwende kritiek en niet ‘afkraaktaal’. Daar heeft namelijk niemand wat aan. Een bedrijf niet maar (potentiële) klanten ook niet.