• Slider Image

Waarom elk jaar diverse Google Ads examens?

Waarom elk jaar diverse Google Ads examens? Die vraag krijg ik regelmatig en stel ik me zelf eerlijk gezegd ook. Immers de Google Ads certificaten zijn niet verplicht en het kost wel tijd en energie.

Toen ik onlangs aan de slag ging om het Google Video Ads certificaat te verlengen werd mijn vraag beantwoord. Ik had ingeschat dat ik dit in ca 2 uurtjes wel weer kon leren en dan 1 uurtje examen. Vorig jaar waren er namelijk 5 hoofdstukken te leren en ik ken het immers wel (gebruik het regelmatig). Dit bleek een misperceptie. De leerstof was nu niet 5 hoofdstukken maar 23! Bijna 5x zoveel. Toen dacht ik “ze zeggen hetzelfde maar hebben het meer opgesplitst en wordt veel herhaald enzovoort”. Dat was ook wel een beetje zo, maar het was toch grotendeels andere leerstof. Oeps, dat kostte me dus bijna een hele dag leren en toen nog een examen doen (want het certificaat verliep dezelfde dag).

Dat was even schrikken en kwam tijdtechnisch natuurlijk niet uit. Maar eigenlijk had ik het ook wel kunnen weten. De (video)markt is zo in ontwikkeling qua groei en techniek dat dit te verwachten was. Ik heb weer wat bijgeleerd, helaas niet allemaal toepasbaar in Nederland en voor alle klanten, bij een aantal dingen gelden namelijk minimaal aantal views of uitgaven enzovoort, maar wel dingen die ik moet weten voor het examen en ook interessant zijn. Daarom(M) elk jaar weer opnieuw diverse Google Ads examens.

Gelukkig is het opnieuw gelukt en kan ik met dit certificaat een jaar vooruit. Benieuwd wat er bij de volgende certificaten weer voor nieuwe dingen komen.

Overzicht van de diverse certificaten die ik op dit moment heb:

Google Ads certificaten

Google Ads advanced

  • Smart shopping campaigns

Google Analytics

  • Beginners
  • Advanced
  • Google Analytics 4

Overig Google certificaten

  • Google Tag Manager

Microsoft Ads (Bing) certificaten

  • Search
  • Native & Display

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons