Adverteren kost geld. Ja dat klopt, maar hoe duur is online adverteren of zoals men mij regelmatig vraagt: Wat kost online adverteren met Google? Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel simpel: Zoveel als je zelf maar wilt. Ik zie je denken “Leuk antwoord maar daar heb ik niets aan”. Nee dat kan ik me voorstellen. In deze blog leg ik uit hoe het zit.
Online adverteren werkt namelijk anders als offline adverteren (advertentie in een krant of iets dergelijke). Je betaalt niet voor een plaatsing maar voor een click*. Elke keer als iemand iets opzoekt op bijvoorbeeld google.nl, dan vindt er een veiling plaats. De kosten van een click (cpc = cost per click) is afhankelijk van de concurrentie op de ingestelde keywords, de matchtype van het keyword, de relevantie van je advertentie, de kwaliteit van je landingspagina en wat je bereid bent om te betalen. Dit houdt in dat je voor een click een half uur later een ander bedrag kunt betalen als daarvoor. Daarbij kun je elk moment inloggen en je maximaal ingestelde CPC of budget aanpassen.
Max CPC en budget
Met adverteren op zoekmachines als google.nl kun je instellen hoeveel geld je maximaal per dag kwijt wilt zijn (dagbudget) en wat je maximaal wilt betalen voor vertoningen per keyword (max CPC). Op deze manier kun je zelf je budget bepalen. Daarbij komt, doordat het op basis van een veiling is je € 0,01 meer betaalt dan de concurrent met dezelfde Ad rank** en daarmee vaak onder je maximale CPC blijft. Met andere woorden, het komt regelmatig voor dat je onder je maximale gestelde dagbudget blijft.
Voorbeeld
Jouw max CPC is € 0,60, een concurrent heeft een max CPC van € 0,54. Er komt een relevantie zoekterm in google.nl en jouw advertentie komt boven die van je concurrent. Als men dan op jouw advertentie klikt, dan betaal je slechts € 0,55.
Dagbudget
Stel: je dagbudget is € 3 en een gemiddelde CPC is € 0,55. Dan geldt niet dat na 6x intikken van de zoekterm je ook 6×0,55 = € 3 kwijt bent. De default instelling in Ads is dat de advertenties verdeeld over de dag vertoond worden, zodat je niet bij een beperkt budget meteen als ’s ochtends door je dagbudget heen beent en de rest van de dag niet meer zichtbaar bent met advertenties. Inherent houdt dit dus ook in dat als je een beperkt budget hebt dat het kan voorkomen dat je minder zichtbaar bent dan je wilt. Vaak kun je dit al verbeteren door middel van optimalisaties in de instellingen en/ of campagnes.
Kortom een max CPC en een dagbudget kan elk bedrag zijn vanaf € 0,01. Dit is waarom ik vaak antwoord op de vraag: “Wat kost online adverteren met Google? – Zoveel als je zelf maar wilt.” Dus ook met een beperkt budget is het mogelijk online te adverteren met google en daarmee je online vindbaarheid te vergroten.
Indien je meer wilt weten over online adverteren en budget, kijk dan ook bijvoorbeeld naar:
- Google Adwords
- Online adverteren met producten
- Hoe bepaal je je marketingbudget?
- Termen online wereld deel 1
- Termen online wereld deel 2
- Termen online wereld deel 3
- Termen online wereld deel 4
Of vul onderstaand formulier in.
*Kosten per click: dit is de meest gebruikte berekening binnen online adverteren. Andere mogelijkheden: cost per view/ impressie of dat google uitgaat van een ‘cost per acquisition’. Deze worden minder vaak gebruikt en daarom voor de eenvoud van dit artikel weggelaten.
**Ad Rank: een getalscore waarmee keywords van verschillende adverteerders met elkaar vergeleken worden. Deze score wordt berekend op basis van de variabelen als advertentierelevantie, kwaliteit van het keyword en de kwaliteit van de landingspagina.
Pingback: Onderzoek Ervin en Jochem SEO en SEA – Portfolio Jochem