Het recept voor Webshop adverteren

Je hebt een schitterende webshop, met interessante producten. Maar hoe zorg je ervoor dat men deze vindt? Met webshop adverteren.

Herken je dit beeld?

Google Adwords Search ad voorbeeld

Voorbeeld advertenties op Search Network (tekst en shopping advertentie)

Dit is een screenshot naar aanleiding van een zoekopdracht op Google. De meest opvallende resultaten zijn de afbeeldingen, oftewel webshop advertenties. Behalve dat het meer opvalt, krijgt de consument meer informatie over het product, de prijs en de leverancier. Klantvriendelijk en laagdrempelig voor online bestellingen. Daar wil je als aanbieder van webshop producten tussen staan. Webshop adverteren kan middels Google Shopping.

Ingrediënten Webshop adverteren

  1. Een webshop.
  2. Google Adwords account (gratis). Adwords is nodig voor de adverteerinstellingen
  3. Google Merchant Center account (gratis). In het Merchant Center dient de datafeed met de artikelen van de webshop geupload worden.

Bereiding Webshop adverteren

  1. Zorg dat de datafeed voldoet aan de eisen en het beleid van Google
  2. Vul alle benodigde gegevens in het Merchant Center
  3. Upload de datafeed als testfeed. Binnen enkele minuten weet je of de feed op het eerste gezicht goed is.
  4. Indien deze goed is, upload het dan als standaardfeed. Vervolgens gaat Google de feed op alle punten doornemen. Dit kan een paar dagen duren.
  5. Als de feed goedgekeurd is, kun je hiermee adverteren. Ga hiervoor naar Google Adwords.
  6. Maak een Shopping campagne aan
  7. Maak vervolgens keuzes op het gebied van budgettering, advertentiegroepen, productgroepen, biedingen, instellingen, eventuele uitsluitingen, enzovoort.
  8. Laat de advertenties een paar dagen lopen en ‘proef dan of het smaakt’. Indien nodig stuur bij door aanpassingen te doen in punt 7.
  9. Geniet nu van de successen van jouw webshop, maar vergeet niet regelmatig punt 8 te herhalen.

Let wel een goede feed is de basis van het succes van Google Shopping. Een paar tips:

  • Goede aansprekende afbeelding met neutrale achtergrond
  • Goede aansprekende titel (denk hierbij aan keywords)
  • Maak zoveel  mogelijk gebruik van de door google aangegeven kenmerken.

Indien je feed goed in elkaar zit, kun je met minder geld zichtbaarder zijn dan je concurrent. Namelijk elke keer als er een zoekterm ingetypt wordt, vind er een veiling plaats. De combinatie van kwaliteit landingspagina (de webshop), kwaliteit van de datafeed en de geboden prijs, bepaalt of je zichtbaar bent en zo ja op welke positie.

Tot slot een korte video over Webshop adverteren Google Shopping

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons

2 comments on “Het recept voor Webshop adverteren”

  1. Pingback: Wat kost online adverteren met Google?

  2. Pingback: Hoe zorg ik dat mijn producten online vindbaar zijn? – DaaromM!

Leave A Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.