Het zal je niet ontgaan zijn. Het Coronavirus. Het virus domineert het nieuws momenteel, maar niet alleen het nieuws het heeft ook effect op zoekgedrag van mensen online.
Kroon
Corona was tot kort geleden een onschuldige naam wat Kroon betekent. (Het virus heeft deze naam gekregen om dat deze de vorm van een kroon heeft.) Om die reden zijn er verschillende merken die Corona in hun naam hebben. De meesten kennen het biermerk wel, maar er zijn meer. Er is een uitgever Corona, een oxycreme Corona en wellicht nog meer zaken. Als jij Corona in je naam hebt, wat doe je dan als marketingafdeling of ondernemer op momenten als dit?
Marketing
Het antwoord hierop is niet eenvoudig en kan ik ook niet geven. Het is maar net wat je merk is, wie je doelgroep is en welk imago je wilt uitstralen. Wel is duidelijk dat het goed is om hier als marketingafdeling heel goed over na te denken. Ook over elke euro die je nu uitgeeft aan marketing. Als je bijvoorbeeld online adverteert en je houdt de campagnes niet goed in de gaten dan zul je nu heel veel impressies en mogelijk ook clicks krijgen van mensen die niet op zoek zijn naar jouw product maar naar informatie over het virus en de maatregelen. Dat gaat ten nadele van de efficiency van je marketingbudget. Om een idee te geven van de veranderingen in zoekvolumes op Corona hierbij enkele screenshots
Zoekgedrag
Zoekgedrag 2019 Corona en Corona bier in Nederland. (De schaal van de grafiek zegt niets over aantal zoekopdrachten. Het maximale van de periode is 100 en de rest staat i.v.t. die 100)
Zoekgedrag afgelopen 12 maanden Corona en Corona bier in Nederland
Opeens lijkt het dat er in 2019 helemaal niet opgezocht werd. De lijn is plat. Dit komt echter alleen maar omdat de piek in 2020 veel hoger ligt. Aangezien deze grafiek het maximum als 100 ziet, houdt dat in het zoekvolume minimaal verhonderdvoudigd is!
NB. Deze grafieken zijn van 10 maart, oftewel voor de aangekondige maatregelen van 12 maart door premier Rutte
Online adverteren
Als we dit vertalen naar online adverteren, je adverteert op het exacte zoekterm [corona] en je kreeg daar elke maand bijvoorbeeld 100 impressies op, waarvan 10% (CTR) = 10 clicks op de advertentie en je CPC was bijvoorbeeld € 0,1, dan kostte dat exacte zoekwoord gemiddeld € 1 per maand. Indien het zoekvolume verhonderdvoudigd is zijn de getallen ook veranderd. Het zal tussen de volgende 2 scenario’s in zitten
10.000 impressies, CTR nog steeds 10% = 1.000 clicks. Indien de CPC niet veranderd is zijn de kosten dan € 100/mnd. Echter omdat men niet naar jouw merk op zoek is maar naar het virus is het reëel dat de CTR verlaagd is naar bijvoorbeeld 2%. Dan wordt het 10.000 impressies, 200 clicks en indien CPC gelijk is gebleven dus € 20/mnd.
Hierbij heb ik het nog niet gehad over het effect op je kwaliteitsscore die mede bepalend is voor de combinatie positie en CPC. De kans is namelijk groot dat je kwaliteitsscore zakt omdat jouw website minder goed aansluit bij wat men zoekt. Oftewel of je positie zakt of je CPC wordt hoger. Al met al zit je daar als marketeer en ondernemer niet op te wachten.
Wat kun je doen bij online adverteren
Zoals gezegd dient de gehele marketing bekeken te worden en is er niet één duidelijk antwoord hierop te geven. Maar wat je in ieder geval wel kunt doen is kritisch kijken naar je online campagnes (ad groups, keywords, advertenties en de instellingen). Wellicht dat je een aantal zaken wilt aanpassen. Bijvoorbeeld (tijdelijk) niet adverteren op [corona] maar eventueel wel nog op [corona bier] of +corona +bier en woorden uitsluiten als -virus -rivm. Zodat je nog wel het verkeer krijgt wat heel gericht naar jou op zoek is en minder ander verkeer.
Adverteer je op display kun je categorieën als sensitive issues uitzetten en/ of (tijdelijk) alleen remarketen op mensen die eerder op je website geweest zijn en eventueel ook een specifieke pagina bekeken hebben.
Meer feitjes over Corona zoekgedrag
Voor degenen die benieuwd zijn naar de effecten van Corona op zoekgedrag hieronder enkele grafieken
Corona zoekgedrag wereldwijd
Corono zoekgedrag Nederland
Het is duidelijk dat het Coronavirus veel invloed heeft op alles. De mensen, de nabestaanden, de economie en nog veel meer.
Ongeveer een week geleden schreef ik deze blog n.a.v. de ontwikkelingen rondom Corona en het effect dat dat heeft op de diverse bedrijven die Corona (kroon) in hun naam hebben. Niet wetende dat er zo snel zoveel zou gebeuren in Nederland….
Inmiddels heb ik een aanvullend blog Het effect van Covid-19 op online adverteren. Daarin worden diverse branches besproken in deze roerige tijden.
Pingback: Het effect van Covid-19 op online adverteren - DaaromM!